På tal om konsten att hålla tal

Har du stått där med handsvett och torr mun framför lärare, klasskamrater eller kolleger när du förväntas leverera en blixtrande presentation i ett ämne? Eller med samma fysiska apropåer framför gästerna på en 40-årsskiva där alla väntar sig en skrattsalveframkallande odyssé över födelsedagsbarnet?
Visst, tal/presentationer kan vara alldeles lysande, alldeles briljanta, men det är sannerligen en svår konst att lägga orden rätt. Själv fick jag en intervjukvart med popsångerskan och min stora ungdomsidol Kim Wilde på en Ålandsfärja för tiotalet år sedan. Jag fick total afasi, monumental tunghäfta, när jag skulle yttra de allra mest elementära fraserna på engelska. De. Var. Bortblåsta. För så kan det också vara: Tid och rum och stundens allvar kan få hjärnan att sparka bakut.
Ett verktyg för att nå en bit på vägen och göra talhållande till att "borsta tänderna" kan vara boken "Ted Talks – talarens ultimata handbok" av Chris Anderson. Jag tröskade igenom den 300-sidiga boken med stor glädje. Att bli en stor talare är visserligen inget man läser sig till, men verktygen Anderson ger är optimala – allt från grunderna, verktygen, förberedelserna och till stunden på scenen.
Tal kan lätt bli för långa. Anderson berör fenomenet tröstlöst långa tal med ett citat från den amerikanske presidenten Woodrow Wilson (1913–1921) som fick frågan hur länge han förbereder sina tal. Han svarade: "Det beror på talets längd. Om det ska vara tio minuter tar det två veckor att förbereda; om talet ska vara en halvtimme tar det en vecka. Om jag kan tala hur länge jag vill behövs ingen förberedelse alls. Då kan jag börja direkt."
Eller, för att ta ett annat träffande citat ur boken och som tillskrivs olika filosofer och författare: "Om jag hade haft mer tid skulle jag ha skrivit ett kortare brev."
Han ställer sent i boken den provocerande frågan: Varför ens hålla ett föredrag när jag skulle kunna mejla ut det till dem som förväntas finnas i publiken? Det skulle spara tid, lokalkostnad, resekostnad för alla inblandade och jag skulle slippa risken att komma av mig och göra mig till åtlöje?
Han blir inte svaret skyldig. Hans i unga år kritiska förhållningssätt till att både hålla egna tal och att lyssna till andras vänds när han kommer i kontakt med organisationen TED som började som en konferens 1984 där ämnena teknik, underhållning och design stod på agendan. I dag täcker TED allt från vetenskap till business. Andersson kallar det han upptäckte hos TED för "magi". Magin är den mänskliga överbyggnad som förvandlar information till inspiration.
Själv närmar sig stora delar av min vänskapskrets 50 år, varför jag får börja klura på vad jag ska säga på eventuella 50-årsskivor. Bäva månde ni alla femtioåringar!