Skura trappen - en höjdare


Kära läsare! Det är dags att uppdatera topplistan över hushållsgöromålen som många – i en del fall helt oförtjänt – brukar kalla tråkiga och ledsamma. För det finns poänger med dem, jag lovar. Efter förra lördagens knäskurning av trappen är det dags att se över listan från 2011.
7. (7) Avloppsrensning i badrummet. Det är riktigt svårt att få denna syssla att kännas festlig, men den platsar helt klart ändå på listans sista plats. För hur tillfredsställande är det inte när man plockat isär rördelarna, fått loss en peruk och plötsligt ser hur vattnet flöda igen?
6. (-) Däckbyte. Att byta sulor på bilen går inte att komma undan i dessa tider, men det går inte att placera uppgiften högre än så här. För jag vet att något däck kommer att kräva slägga, brandyxa eller gummiklubba för att få loss. Och i regel är det kallt och blåsigt.
5. (6) Skura fönster. Klättrar en placering på fem år tack vare nya mirakeltrasor och dunderspray. Men får svårt att klättra mot medaljplaceringar eftersom det delvis sker via stege på hög höjd med överhängande risk att hamna i gipsvagga.
4. (-) Vattna blommor. Jag har alltid uppskattat blommor, inte tu tal om det, men det är mängden växter i huset som gör att det är en närmast plågsam uppgift när jag någon gång per året vattnar – eller inte vattnar – ihjäl någon växt – trots noggranna instruktioner om hur den ska skötas.
3. (5) Kattpottsrengöring. Att hålla efter katternas toalett är skrällen på medaljpallen. Efter att kattbeståndet har minskats från fyra till två, och nu består av två gossar som allra helst går på muggen utomhus, krävs inte så många insatser med kattspaden. Kostnaden för kattsand har dessutom sjunkit markant.
2. (6) Diska. En sprillans ny diskmaskin sköter jobbet hemma. Men handdiskning kan jag, sanningen att säga, sakna ibland. Jag försöker ta igen det på fester. Det kan vara alldeles utomordentligt skönt att fly högljudda festdeltagare som i takt med berusningen har fastnat i ideologiska låsningar och att i stället få dyka ner i diskbaljan.
1. (-) Knäskurning av trapp. Såpdoften är gudomlig och sprider sig så sakteliga i huset. Jag doppar rotborsten i det heta vattnet, skakar av överflödigt såpvatten och börjar varsamt och omsorgsfullt skura trappstegens hörn, ut över hela trappsteget och vidare in i andra hörnet. Med en torr trasa torkar jag av hela steget som blir skinande blankt! Jag beundrar det och njuter, innan jag går på nästa, nästa och nästa. Jag beundrar arbetet när jag torkat av sista trappsteget.
Bubblare: Göra ren köksfläkten. Ut från förra listan: Skura 175 kvm golv.