Jag kajkade runt bland änderna

Jag kan inte svära på att triathlon, racketlon, heptahlon (sjukamp) och decathlon (tiokamp) är sporter på frammarsch. Men svenska Lisa Nordén satte onekligen triathlon på den svenska idrottskartan när hon tog OS-silver i London i somras. Jag hyser en alldeles extra stor kärlek till Lisa Nordén och hennes elitidrottande kolleger som utövar flera grenar i ett svep, ibland under en dag. Triathlonens Hawaiian Ironman Triathlon är värstingtävlingen, som avgörs samma dag. Den består av 3,86 kilometer simning, 18 mil cykling och därpå ett maratonlopp. Just Ironman kom till för att utövarna av de tre idrotterna inte kunde enas om vilken av de tre sporterna som var ... jävligast, skulle man nog kunna säga.
Man valde att slå samman de tre loppen på Hawaii: Waikiki Roughwater swim, Around-Oahu Bike Race och Honolulu Marathon. Ursprunget är dock mer kristligt och härrör från Frankrike där man under 1920-talet sprang tre kilometer, cyklade tolv och simmade över floden Marne. Det var något liknande jag prövade i Karlstad på 1980-talet. Den minitriathlonen inleddes med simning över Sundstatjärn.
Problemet var att jag knappt kunde simma. Jag kajkade omkring bland änderna i slutet av startfältet i den småsunkiga tjärnen i Solstaden och hade förmodligen livräddarnas blickar på mig under hela loppet. Men jag tog mig över, cyklade vidare, för att till sist löpa i mål på stapliga ben. Nästa år prövade jag igen, men en punktering gjorde att jag fick åka bil till målet. I stället tog jag nya tag i racketlon-SM, det vill säga badminton, tennis, bordtennis och squash mot en och samma motståndare.
En alldeles briljant idrottsgren för oss som tycker att bollen är en av vår planets bästa uppfinningar. I begynnelsen avgjordes racketlon i fullängdsmatcher, vilket gjorde att en omgång tog två helger. Först två grenar ena helgen, sedan resterande nästa helg. Nu har grenen förfinats och man kör ensets-matcher till 21 i samtliga grenar.
Och det kluriga är att du kan vinna tre av grenarna med 21–17, men förlora den sista med 0–21 och därigenom förlora mötet! Bollräkning gäller, alltså. I slutet på november och början på december avgörs VM i racketlon i Stockholm. Nu har sporten blivit riktigt populär och det finns utövare som behärskar alla grenar till fullo. Med andra ord: Racketlon och triathlon har jag prövat på, men jag har svårt att se mig i en heptathlon eller decathlon.