Hårdare press på mig än Ronaldo

Kom inte och snacka om att spelarna i det stundande Världsmästerskapet i fotboll har press på sig. Det är j a g som har press på mig – en monumental press, dessutom. Jag ska inte bara orka med alla VM-matcher varje kväll under semestern, jag ska dessutom sköta om alla de 67 – s e x t i o s j u – blommorna hemma, plus ett helt gäng ute i trädgården. Den som i denna spalt tidigare har läst om mitt förhållande till blommor vet att jag är stensäker på två sorter: julstjärna och inte julstjärna och att jag tidigare satts på denna blomprövning endast en kortare period. Nu är det allvar. Alla de 67 ska jag vårda själv – i tre veckor.
Och faktum är att det mycket väl kan ha blivit fler blomster och växter sen den senaste räkningen, eftersom till och med mitt skrivbord har fått tjänstgöra som blombord under en period i vår. Föreberedelserna har, precis som för Messi och Ronaldo och gänget, pågått en längre period. Allt för att jag ska vara så välpreparerad som möjligt inför den ultimata prövningen. Kärestan har varit förutseende och smugit in lite blomkunskap redan tidigt. Och en vecka innan avresa klistrades lappar på krukorna. De med två lappar på är extra känsliga, medan de med en lapp är halvkänsliga och alla övriga, lapplösa, är i stort sett omöjliga att ta kål på.
Dagen före avresa var det dags att gå en rundtur, som på ett ungefär kan jämställas med när Messi och Ronaldo spelar genrepet. Vi passerade bland annat ett gäng penséer, några krusiga saker – oklart vad de heter – ett par kryddor, fyra, fem begonior(?) och, inte minst, en garderobsblomma och en kaktus. Är det något jag har lärt mig så är det att bara namnet garderobsblomma signalerar överlevnadskonstnär. Den behöver varken mycket sol eller vatten. Kaktusar har ju lite samma egenskaper och brukar klara de tuffaste prövningarna. Jag var, om sanningen ska fram, rejält nervös under rundturen som avslutades med plantorna utomhus.
Lika lite som vi vet hur det kommer att gå i fotbolls-VM, lika lite vet vi hur floran hemma kommer att må efter att jag har haft den på överlevnadsläger. Dock vet vi att precis som i fotbolls-VM så finns det lag som är kraftigt nederlagstippade och ett fåtal som är storfavoriter. Vi kan väl vara överens om att jag inte är nedspelad hos oddsbolagen i det egna lilla blommästerskapet på hemmaplan. Jag ska göra så gott jag kan och försöka plocka lite poäng. I korta ordalag betyder det på blomspråk: Ingen blomma får dö; absolut inte de med två klisterlappar på sig.
Det blir två svettiga mästerskap för mig, parallellt till råga på allt. Tänk på det Messi och Ronaldo och alla ni andra som bara har ett VM att fokusera på.
Klas Örnklint